Perasmian Kg Contoh Parlimen Ampang

Ampang – Kampung Bukit Sungai Putih yang asalnya merupakan kampung setinggan hari ini di nobatkan menjadi kampung contoh di bawah Parlimen Ampang. Ianya di rasmikan oleh Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim.

Kampung berkenaan yang merupakan di bawah Dun Lembah Jaya sebelum ini hanya mempunyai 150 buah rumah dan hari ini lebih 400 keluarga menghuni kawasasn berkenaan. Yang lebih menarik lagi kawasan berkenaan berpotensi di bangunkan sebagai kampung industri di mana ia sekaligus akan meningkatkan ekonomi penduduk di kawasan berkenaan.

Yang lebih menarik lagi apabila kerajaan kini merancang untuk menghubungkan jalan alternatif ke Pahang melalui Lembah Jaya dan usaha tersebut mampu menaik taraf ekonomi penduduk berkenaan.

Menurut Ketua Kampungnya selama ini tidak pernah sekalipun Menteri Besar meninjau di kawasan berkenaan dan lebih menyedihkan apabila ada sebilangan pihak yang membuat laporan polis sempena majlis ini kononya saya yang di tuduh samseng kampung yang dulunya bertujuan mempertahankan kampung ini menganjurkan progam sebegini.

Sedangkan kita sedia maklum kerajaan dulu di bawah kepimpinan Barisan Nasional tidak pernah sekalipun cuba membantu kami malah kami yang sebelum ini memohon untuk mendapatkan geran sering di lepas pandang dan tidak di hiraukan. Sehinggalah ke hari ini ada juga yang sudi membela nasib kita malah mengangkat kampung ini sebagai kampung contoh.

Pemilihan di lakukan bedasarkan kesepakatan antara masyarakat serta aktiviti aktivit dan keadaan kampung yang begitu menarik perhatian sesiapa sahaja yang menggungjungnya. Malahg penduduk juga telah membangunkan kawasan yang dahulunya setinggan dengan perancangan yang sangat rapi. Malah kebersihan serta suasana tidak berubah seperti berada di kampung halaman. Kini amat sukar bagi kita melihat keadaan sebegini lebih lagi apabila kita berada di pinggir kuala lumpun yang mana ada pihak berkepentingan hanya mementingkan pembangunan.

Dalam masa yang sama Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim mengarahkan pihak pejabat daerah membantu menyelesaikan isu pemberian hakmilik tanah Kampung Bukit Sungai Putih, Lembah Jaya Ampang malah akan di bantu kerajaan negeri bagi mempelbagai aktiviti ekonomi yang memberansangkan malah kampong ini berpotensi besar untuk dimajukan dengan pelbagai kegiatan ekonomi kerana ramai penduduknya terlibat dengan industri kecil-kecilan.

Antara produk yang dihasilkan ialah tempe, jahitan dan batik lukis yang telah lama bertapak dan sangat berpotensi untuk dikormersialkan ke peringkat yang lebih tinggi. Selain itu golongan belia yang melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti kemasyarakatan mampu membina pemuafakatan yang lebih kukuh.

Malam persiapan sebelum majlis bermula….

0 comments:

Post a Comment